MUKADIMAH.
Seorang guru muzik seharusnya dapat
memberi rasional atau kewajaran yang meyakinkan mengapa subjek muzik patut
diadakan di dalam kurikulum sekolah. Sekiranya guru Matematik atau Sains
berbuat demikian untuk subjeknya dengan mudah, mengapa tidak guru muzik membuat
hal yang sama?
Muzik ialah satu saluran
unik yang boleh menentukan tahap pencapaian mana-mana tamadun. Hal
ini demikian kerana, segala bentuk seni termasuk muzik dapat membezakan tingkah
laku manusia daripada makhluk yang lain. Malah, kajian-kajian dalam bidang
arkeologi dan antropologi menunjukkan bahawa manusia pernah mengadakan pelbagai
jenis aktiviti muzik sepanjang zaman.
RASIONAL PENDIDIKAN
MUZIK DIAJAR DI SEKOLAH.
1. Muzik merupakan satu bidang
yang kaya
dengan pelbagai jenis pengetahuan,
kemahiran dan cara-cara berfikir yang
berbeza dari zaman ke zaman dan dari satu
lokasi ke satu lokasi. Kebolehan bermain
alat muzik, menyanyi atau menghayati
muzik sama ada untuk menghiburkan diri
ataupun untuk perkembangan intelek
adalah wajar bagi setiap insan.
dengan pelbagai jenis pengetahuan,
kemahiran dan cara-cara berfikir yang
berbeza dari zaman ke zaman dan dari satu
lokasi ke satu lokasi. Kebolehan bermain
alat muzik, menyanyi atau menghayati
muzik sama ada untuk menghiburkan diri
ataupun untuk perkembangan intelek
adalah wajar bagi setiap insan.
2. Salah satu matlamat
pendidikan muzik
ialah mewariskan budaya sesuatu
bangsa termasuk warisan budaya
manusia pada masa silam kepada
generasi muda. Antara komponen
utama dalam mana-mana budaya ialah
ialah mewariskan budaya sesuatu
bangsa termasuk warisan budaya
manusia pada masa silam kepada
generasi muda. Antara
utama dalam mana-mana budaya ialah
amalan muzik
bangsa itu sendiri. Oleh
itu, pengajaran muzik dianggap
sebagai satu wadah yang betul untuk
mencapai objektif ini.
itu, pengajaran
sebagai satu wadah yang betul
mencapai objektif ini.
3. Melalui pengajaran muzik,
guru dapat
mencungkil bakat terpendam yang
ada pada diri pelajar. Potensi dan
mencungkil bakat
ada pada diri pelajar. Potensi dan
bakat yang
ada pada murid sama
pentingnya dengan potensi dan bakat
lain seperti linguistik, yang mana
pentingnya dengan
lain seperti linguistik, yang mana
ialah boleh
dicungkil pada peringkat
awal persekolahan.
awal persekolahan.
4. Muzik merupakan salah satu
mekanisme
untuk menyalurkan sumber
tenaga kreatif
yang semula jadi. Muzik juga memberi
peluang kepada individu untuk
meluahkan perasaan secara sihat.
Dengan secara tidak langsung, individu
terbabit dapat mengurangkan tekanan
yang dihadapi seterusnya dapat
mengimbangi emosi mereka.
untuk
yang semula jadi.
peluang kepada individu untuk
meluahkan perasaan secara sihat.
Dengan secara tidak
terbabit dapat mengurangkan
yang dihadapi seterusnya dapat
mengimbangi
5. Di dalam konteks masyarakat
majmuk di
Malaysia, pembelajaran muzik
di
sekolah-sekolah menjadi alat perpaduan
untuk mengeratkan lagi silaturrahim di
antara kaum Melayu, Cina, India dan
sebagainya supaya mereka boleh
bersatu dan menjalani kehidupan yang
Malaysia,
sekolah-sekolah menjadi
untuk mengeratkan lagi silaturrahim di
antara kaum Melayu, Cina, India dan
sebagainya supaya
bersatu dan menjalani kehidupan yang
muhibah.
6.
Pembelajaran muzik di sekolah-sekolah adalah satu
dimensi yang memberi peluang kepada pelajar untuk
mencapai kejayaan. Hal ini adalah kerana, setiap
murid mempunyai kecenderungan yang berbeza.
Tidak semua pelajar cemerlang dalam bidang
akademik. Sebahagian murid yang tidak berminat
dalam bidang akademik, mungkin cemerlang di
dalam bidang muzik.
murid
Tidak semua
akademik. Sebahagian
dalam bidang akademik,
dalam bidang muzik.
No comments:
Post a Comment